W miniony piątek, 31 maja (2013), odbyło się w Łodzi w gmachu Wyższej Szkoły Pedagogicznej interesujące seminarium naukowe pt. „Kategoria wolności w wychowaniu”, w którym miałam przyjemność uczestniczyć. Jego organizatorami byli nadmieniona Szkoła Wyższa, Towarzystwo Pedagogiki Filozoficznej im. B. F. Trentowskiego oraz Środkowoeuropejskie Towarzystwo Filozofii Wychowania (CEUPES).
Obrany przez organizatorów temat, zwłaszcza jego wątek centralny w postaci zagadnienia wolności, z góry skazywał konferencję na powodzenie, m.in. ze względu na swoją aktualność. Kogo w dobie konsumpcjonizmu, antypedagogiki, wszechobecnego relatywizmu, pop kultury, oszalałej manii gadżetów, szeregu kryzysów czy kolejnych pseudo reform nauki i szkolnictwa, nie interesuje zagadnienie wolności? Można by było wręcz zapytać, kto z nas, w całym tym trudnym historyczno-społecznym kontekście, czuje się wolny? Stąd pytanie główne, czym w ogóle jest wolność. Kwestia ta na pewno zainteresowała kilkudziesięciu naukowców: filozofów, pedagogów, psychologów, teologów z całej Polski i kilku z zagranicy, w tym nawet „misjonarza z Boliwii”, skoro przyjechali i wygłosili ciekawe, na wysokim poziomie naukowym, referaty.
Cały tekst dostępny jest pod adresem: